Charley: letní pojízdný zážitek pro vozíčkáře

Lacrimosa Camper Tramp – Půjčovna bezbariérového obytného automobilu „Charley“

V těchto měsících přichází na svět Charley – bezbariérový obytný automobil, který bude k dispozici všem hendikepovaným a jejich rodinám či přátelům k rekreacím, výletům a zahraničním pobytům. Za tímto jedinečným nápadem stojí brněnská nezisková organizace Opus Lacrimosa, z. ú., která se věnuje pečujícím osobám.

Jak se takový nápad zrodil, co je třeba k jeho realizaci a jak vlastně bude fungovat? O tom všem už povídá tvůrce myšlenky i její následný realizátor, ředitel ústavu Leoš Fučík.

Proč Charley?

V Toulkách s Charleym, jedné ze svých nejoblíbenějších a čtenářsky nejvděčnějších knih, podává Steinbeck osobitě nezaměnitelným způsobem obraz Spojených států, jak je poznal během mnohaměsíční cesty napříč kontinentem v roce 1960, motivované frustrací ze ztráty přímého kontaktu s Amerikou a Američany i z hlásících se příznaků stáří. Na tuto cestu přibral na poslední chvíli i společníka, a to desetiletého francouzského pudla Charleyho, který patřil jeho ženě. S ním zažil veškerá dobrodružství, s ním cestou hovořil. Charley má během putování a posléze i v románu nezastupitelnou úlohu.

Proč vlastně?

Mladá generace hendikepovaných (17–30 let) nemá téměř žádnou šanci trávit „adventures free“ dovolené bez ochranitelského (často zbytečně) a mentorského doprovodu. Mají nulovou šanci na seznámení, na dobrodružství. Situace mladých, kteří žijí se svými rodiči v navyklé vynucené závislosti, je tristní. To vše pociťuji především očima otce pečujícího spolu s manželkou o těžce zdravotně postiženou čtyřiadvacetiletou dceru.

I střední generace neformálních rodinných pečujících (velmi často opuštěných matek) má zatím rovněž nulovou šanci užít si dovolenou – pobytová emergency respitní centra neexistují.

Minulý rok jsem při plánování dovolené s úžasem zjistil, že ani v ČR, ani v celé EU neexistuje půjčovna, a dokonce ani obytný automobil, který by splňoval aspoň základní podmínky pro vozíčkáře (šířka dveří, kompozice WC a koupelny, lůžko). Tak jsem se rozhodl, že se do toho pustím ve sdružení Opus Lacrimosa sám.

Jaký je tedy náš brněnský Charley?

Především unikátní. Jde o individuálně projektovanou, na zakázku konstruovanou karoserii postavenou firmou Mave Liptál na podvozku Opel Movano s robotizovanou převodovkou. Vůz má schválenou hmotnost 3500 kg a pro jeho řízení tedy stačí řidičák skupiny B (jako na osobní auto). Právě tyto charakteristiky byly při projekci vozu obrovským oříškem a vyžadovaly využití leteckých materiálů. Musela být totiž zachována tuhost karosérie, dostatečné izolační vlastnosti a zároveň musel být splněn váhový limit. Vůz je tedy schválen pro přepravu jednoho vozíčkáře na velkém elektrickém vozíku a tří dalších osob. K dispozici jsou celkem čtyři místa ke spaní.

Konstruktéři museli splnit kromě jiného tyto parametry a zadání, stanovené ze strany Opus Lacrimosa:

  • hydraulická nástupní plošina zásuvná pod podvozek automobilu, aby uvnitř nezabírala prostor vozu
  • závěsné pojízdné zvedací zařízení po celé délce vozu – od vstupních dveří nad sedadlo řidiče, kolem výškově stavitelného lůžka pro postiženého až do prostoru speciálně upravené hygienické části v zádi vozu
  • prostor koupelny a WC musí umožňovat dostatečný prostor pro pohyb jak postiženého, tak i asistenta; vybavení nejen ke sprchování teplou vodou, ale i bidet a umyvadlo
  • řízení vozu variantně: buď plné řízení, nebo řízení pouze rukama
  • naprostá nezávislost vozu na kempinkových přípojích, tzn. vlastní elektroagregát, ohřívání vody jak na sprchování, tak i na běžnou hygienu; dostatečné jímky na odpadní tekutiny
  • rozvod jak 24 V, tak 220 V – nabíjení vozíků, kašlací asistent a podpůrný ventilační aparát
  • zdvojené akumulátory
  • zvýšená kapacita klimatizace a vytápění (vůz je nabízen i pro zimní použití)
  • základní kuchyňská výbava – dřez, mikrovlnná trouba, indukční varná deska, lednice
  • radiostanice pro dopravní a nouzové pásmo CB 10 („kamioňácký kanál“) – přivolání pomoci v případě výpadku či nedostupnosti mobilní sítě
  • nadstandardní celoevropské pojištění s asistenčními službami Allianz pojišťovny
  • možnost připojení závěsného zařízení

Charley je vybaven tak, že může kempovat 48 hodin kdekoli, nezávisle na přípojkách elektřiny, vody a odpadů.

Jak bude fungovat půjčování Charleyho?

Půjčování zajišťuje smluvní partner – firma www.karavenemdosveta.cz (garantuje technický stav vozu, předání/převzetí, zaškolení, cvičná jízda, úklid atd.).

Podmínky půjčování: průkaz ZTP–ZTP/P alespoň jedna cestující osoba, ŘP min. skupiny B starý min. 3 roky nebo čestné prohlášení řidiče o škodním průběhu, cena max. 1000 Kč / celý vůz / den (v ceně nejsou pohonné hmoty). Na přání je pak přistavení vozu na libovolné místo v ČR a jeho převzetí k dopravě do Brna, případně i poskytnutí řidiče-asistenta.

Cestovní agentura Lacrimosa Camper Tramp k. s. zajišťuje na přání itineráře, tzn. seznam míst vhodných k zastávkám s camperem, a rezervace místa. Standardní trasy EU: Francie, Německo, Holandsko, Sardinie, Itálie, Chorvatsko, Rakousko (7 dní/14 dni), standardní trasy ČR: jižní Čechy, Šumava, Novohradsko, Praha a střední Čechy, Pálava, Zlínsko – Baťův kanál (7 dní/14 dní). Samozřejmě je možné jet s Charleym kamkoliv, námi vytipované lokality a místa by však měly být bez obtíží přístupné i pro elektrické vozíky.

Plánujeme otevřít i tzv. Cestovní klub „OPLENKA“, čili organizaci krátkodobých 3–4 denních „crazy adventures“ prodloužených víkendů nebo rehabilitačních víkendů.

Jak jsme na tom?

Podvozek Opel Movano je již objednán. Máme smlouvu s autorizovaným úpravcem vozů pro Opel (Mave, s. r. o.) – navrhli a nakreslili plány. Uhradili jsme i zálohu. Celková cena vozu činí 2,4 mil. Kč + DPH, dohromady 3 miliony korun. Získali jsme dotaci z Jihomoravského kraje, mediální podporu a finanční dar přislíbil náš dlouholetý příznivec Michal Horáček. Chystáme sérii benefičních koncertů a doufáme v další finanční zdroje.

Jak náš záměr podpořit? 

Můžete přispět jakoukoliv částkou na číslo účtu Konto Bariéry 777 777 222/0800, var. symbol 3333. Další možností je transparentní účet Opus Lacrimosa.

Na spolupráci se těší Leoš Fučík (www.vozickar.cz)

opel1 opel2 opus

Označeno v Pomůcky