Jak to chodí na letišti

Cestování letadlem na dovolenou je mezi Čechy čím dál populárnější. Loni tuto variantu zvolilo dva a půl milionu lidí. Patří k nim i vozíčkáři. Někteří o takové variantě teprve uvažují, ale mají obavy, jak celý proces probíhá. Otázka, jak to funguje v letadle, když nechodíte, je vcelku častá i od ostatních cestovatelů. Navštívili jsme proto letiště Václava Havla, abychom vám přiblížili detaily.

Ačkoliv mám vcelku bohaté osob­ní zkušenosti s leteckou přepravou z pohledu vozíčkáře, hodilo se ne­chat si vše ukázat a vysvětlit přímo na místě od těch, kteří služby pro cestující s handicapem na Ruzyni organizují a zajišťují. Po našem nej­větším tuzemském vzdušném pří­stavu nás ochotně provedl Terminal Operations Director, pan Ondřej Melich, společně se zástupcem tis­kové mluvčí Letiště Praha, panem Michalem Procházkou. Podívali jsme se i do zákulisí asistenčních služeb, a především se dozvěděli řadu uži­tečných informací.

Hned zkraje uveďme, že letec­ká přeprava lidí s handicapem není nic neobvyklého. V Praze jde ročně o přibližně 40 tisíc osob. Na starosti je má nonstop asistenční služba, která existuje mnohem déle, ale po­vinně funguje od roku 2006, nej­prve formou outsourcingu, od roku 2021 ji poskytuje přímo pražské letiště. Během letních měsíců ob­slouží průměrně dvě stě lidí denně. Stará se o to vždy osm pracovníků fungujících obvykle ve dvojici a dva operátoři koordinující jejich činnost. Zaměstnanci jsou odborně proškole­ni a mají i jazykové znalosti. V jejich řadách potkáte studenty i důchodce, často bývalé pracovníky leteckých společností či letiště.

OHLÁSIT SE PŘEDEM

Létat se dá s nejrůznějšími druhy zdravotního omezení. Myšleno po technické stránce. Nechme pro tuto chvíli stranou případné lékařské hledisko u některých specifických diagnóz. Neřešitelný problém není ani přeprava nejrůznějších pomů­cek včetně většiny elektrických vozíků a podobně. Důležité však je nahlásit vše předem konkrétní le­tecké společnosti, s níž cestujete. Asistenční i další služby pak mají dostatek času vše připravit v garan­tované kvalitě.

Rozlišují se tři typy asistence – pro osoby chodící, pro osoby, které po­třebují vozík, ale na palubu s dopomocí dokáží dojít, a osoby zcela ne­chodící. Kdo potřebuje, může využít asistenci i pro pohyb po letišti, něko­mu stačí až při samotném nástupu. K tomu se u zcela imobilních osob používá tzv. vynašečka, což je úzká kolečková židle, která dokáže projet úzkou uličkou v letadle. „Bohužel se stává, že i když zákazník vše správně vykomunikuje s dopravcem, ten nám stejně nahlásí špatně druh handica­pu, což nás nutí k rychlé improvizaci, abychom vše zajistili k plné spoko­jenosti cestujícího. Není to vždy jed­noduché, protože ve špičce se naši pracovníci prakticky nezastaví,“ říká šéf asistenční služby Petr Bok.

„Existují mezinárodně platné nor­my a pravidla, ale každá letecká spo­lečnost mívá ještě vlastní předpisy nad jejich rámec. Ty se mohou někdy vzájemně odlišovat. Je proto užitečné, ba troufnu si říct, že v některých pří­padech dokonce nezbytné, všechno předem s konkrétním přepravcem konzultovat a vykomunikovat. My jakožto letištní asistenční služba ne­máme vliv například na to, jaký typ baterie se může či nemůže naložit na palubu. Máme-li však svůj servis za­ručit, potřebujeme o potřebách ces­tujícího vědět alespoň 36 hodin pře­dem,“ vysvětluje Ondřej Melich.

Michal Procházka k tomu dodává, že on-line rezervační servery s pro­dejem letenek bohužel obvykle ne­nabízejí možnost zaškrtnout rovnou kolonku o handicapu. „Ať už si vše zařizujete sami, nebo máte zájezd od cestovní kanceláře, vždy si zjistě­te, s kým poletíte, a kontaktujte tuto společnost. Ta vám pak následně po­loží otázky, které jsou pro ni podstat­né, například s jakým druhem vozíku budete cestovat, jaké jsou jeho roz­měry, hmotnost a tak dále. Zejména zjišťování druhu baterií u elektromo­torů a možnost jejich přepravy zabe­re nějaký čas, uživatelům takových pomůcek tedy doporučujeme vše řešit s větším předstihem.“

Některé druhy baterií například musí být přímo na palubě, protože jsou více pod kontrolou než v zava­zadlovém prostoru, kde by se mohly samovolně vznítit. Zcela nejsou vy­loučeny ani lithiové články, ale opět platí, že záleží na jednotlivých do­pravcích. Maximální limit bývá ur­čen na 300 watthodin nebo dvakrát 160 watthodin. Ocitnete-li se neohlášeně s „električákem“ či přídav­ným pohonem rovnou u odbavovací přepážky (check-in) před odletem, máte zaděláno na problém. Může se stát, že vaše pomůcka nikam nepoletí.

Je-li vše předem domluveno, bude vám na pohyb po letišti zapůjčen erární mechanický vozík, v případě potřeby i s asistentem, zatímco elek­trický se odebere k zvláštní naklád­ce. Přídavné pohony pak cestují coby nadměrný náklad. Nutno podotknout, že letištní asistenční služby jsou zdar­ma a hradí se ze solidárního příspěv­ku zahrnutého povinně do ceny le­tištních poplatků každého cestujícího.

Ze statistik vyplývá, že zhru­ba 40 % cestujících s postižením o sobě nedá předem vědět. Sice to neznamená, že by nebyli naloženi do letadla, ale mohou déle čekat na poskytnutí asistenční služby. Třeba doprovod po letišti, zapůjčení vozíku a podobně. Asistenci jako takovou je v plném rozsahu letiště povinno po­skytnout i nehlášenému cestujícímu, ale nikdo by neměl pokoušet štěstí. Stále se zpřísňující bezpečnostní pravidla utahují šrouby. Přepravci mívají stanoven maximální počet vo­zíčkářů na palubě. Omylem se trefíte do letu, jímž bude cestovat ohlášená reprezentace v nějakém kolektivním parasportu, a kapitán vás může coby neohlášeného odmítnout.

PŘÍJEZD A ODBAVENÍ

Popišme si ve zkratce, jak všechno probíhá. Vše začíná příjezdem na letiště. Ať už se jedná o taxislužbu, autobus nebo osobní automobil, lze si objednat asistenci už při vystupo­vání. Pokud využijete vlastní auto, držitelé průkazu ZTP ho mohou po celou dobu pobytu nechat zdarma v přilehlém parkovacím domě Par­king C. Kapacita vyhrazených míst pro vozíčkáře není malá, ale přesto někdy nestačí, takže je nutné nechat auto na jakémkoliv jiném stání.

U odbavovací přepážky (check-in) má vozíčkář přednost. Zde je zava­zadlovým štítkem označen i jeho vozík, na který by měla být umístěna i visačka „delivery at gate“, která by měla zaručit, že při výstupu z letadla bude vozík připraven hned u dveří letadla. Jinak by mohl odjet s kufry do útrob terminálu a bylo by nutné použít vozík asistenční služby v cílo­vé destinaci. Bohužel i s visačkou se to občas stane.

BEZPEČNOSTNÍ KONTROLA

K bezpečnostní kontrole je také přednostní přístup koridorem ozna­čeným „Priority Lane“. Připravte se na důkladnou osobní prohlídku sebe i vozíku, případně protéz. Security pracovníci jsou ohleduplní, nápo­mocní a zachovávají intimitu, ale zároveň jsou velmi důkladní. Pro­hlídka zahrnuje i sesednutí z vozíku, zouvání bot či protéz a stěry povrchů detekující nežádoucí látky. Popravdě řečeno jde o nejdůkladnější prohlíd­ku, jakou jsem kde ve světě zažil.

Zpřísněná pravidla přinesl nedáv­ný audit a je prý nejčastějším bo­dem kritických zpětných vazeb od cestujících, kteří jsou jinak se služ­bami asistence spokojeni. „Chápu jejich rozladěnost, ale prohlídka vů­bec nespadá pod kompetenci služeb pro osoby s postižením. Cestující to ale třeba vůbec nevědí,“ vysvětluje Michal Procházka. A dodává, že v případě, že máte kardiostimulátor nebo ze zdravotních důvodů musíte mít na palubě něco, co by nemuselo projít (tekutiny nad 100 ml, injekční jehly apod.), měli byste mít u sebe lé­kařské potvrzení v anglickém jazyce.

NÁSTUP

Před samotným nástupem je dost času na občerstvení a toaletu. Vše je pochopitelně zcela bezbariérové. U nástupu mají lidé s handicapem přednost, letadlo naopak opouštějí jako poslední.

S mechanickým vozíkem můžete až ke dveřím letadla. Pak je odnesen do zavazadlového prostoru. V rámci prevence poškození či ztráty některých částí doporučuji sundat všech­ny odnímatelné části, jako je sedací polštář, stupačky i případný obsah kapes a vzít si je s sebou na palubu.

Kde bude nechodící pasažér v le­tadle sedět, určují interní předpisy jednotlivých společností. Jedna sku­pina z nich preferuje místa u okénka. To je spojeno s příjemným výhledem a také vás nemusí překračovat ostat­ní spolucestující. Nevýhodou je, že je nutné se dostat přes jedno až dvě dal­ší sedadla. Druhá skupina přepravců nařizuje sezení v uličce. V každém případě se kvůli potenciální nouzové evakuaci téměř vždy jedná o místa v zadní části letadla, což asistentům přidělává práci. Výjimkou je, pokud cestujete business třídou, která je ob­vykle vpředu. Mimochodem její hlav­ní výhodou je u dálkových letů mož­nost proměny sedadla v lůžko.

Většinou se nastupuje tunelem, který vede z terminálu přímo ke dveřím letadla. Některé nízkonákladové společnosti ale volí nástup po­mocí schůdků na ploše. To prý není kvůli úspoře peněz, protože přista­vení autobusů vyjde dráž, ale ušetří se tak čas.

Dojde-li na schůdky, má letiště k dispozici tři skříňová vozidla (nej­novější z nich je na elektrický pohon a bylo zařazeno do provozu v červnu 2024) zvaná ambulift. Ta svůj pře­pravní prostor dokáží vyzvednout do výše druhého patra paneláku, takže není nutné nechodícího člo­věka vláčet po schodech. Ambulifty se dají používat až do rychlosti větru 100 km v hodině!

PŘESTUPY

Z hlediska pohodlí je určitě lepší volit přímé lety. Ty jsou však dražší a ně­kdy to bez přestupu prostě ani nejde. Je-li ovšem mezi navazujícími spoji méně než 45 minut, jedná se pro vozíčkáře a asistenty o skutečnou výzvu. Proces nástupu a výstupu je poměrně zdlouhavý a přičteme-li k němu čekání na vyložení vozíku a přesun po terminálu, hned máme na světě trochu stresu.

KAM I CÍSAŘ MUSÍ PĚŠKY

Ačkoliv chceme ukázat, že není nutné se létání bát ani s handicapem, mu­síme objektivně poukázat na hlavní úskalí. To se jmenuje WC. Jelikož jste na palubě letadla po celou dobu bez vozíku, nelze se dostat na toaletu. To je problém zejména u dálkových letů. Velkokapacitní letadla, jež je obsta­rávají, sice mívají na palubě nějakou formu pojízdné židle, ale ta stejně nestačí, pokud se nedokážete vůbec postavit. V letadlech se odjakživa še­tří místem, takže i kabinky WC jsou zoufale malé a není šance si do nich přesednout. Tuto otázku tedy musí každý rozvážit a řešit podle svých možností a potřeb. Jistou výhodu mají v tomto ohledu muži…

Přesto se nenechte odradit, všech­no má své řešení! A i když je létání pro vozíčkáře asi trochu náročnější, není nutné se mu vyhýbat.

Asistence na letišti

Souhrnné informace i s videem najdete na: www.prg.aero/potrebujete-asistenci

Radek Musílek (Můžeš)

Označeno v Tipy pro volný čas