Společnost C-M-T iniciovala novelu zákona – příspěvek na koupi automobilu

Zdravotně postiženým se změní podmínky pro vyplácení příspěvku na zakoupení motorového vozidla

Sandra PARMOVÁ, moderátorka

Do svízelné situace se dostala část zdravotně postižených s omezenou pohyblivostí. Od nového roku se jim totiž úplně změní podmínky pro vyplácení příspěvku na zakoupení motorového vozidla.

Roman FOJTA, moderátor

Podle novely zákona dostanou postižení peníze na auto jen jednou za 10 let místo současných 5 let. Problémů se tak bojí hlavně ti, kteří původně měli na nové auto nárok už třeba příští rok.

Sandra PARMOVÁ, moderátorka

Zdravotně postižení také tvrdí, že novela je možná dokonce protiústavní a chybu přiznává i ministerstvo práce a sociálních věcí.

Michaela SLÁMOVÁ, redaktorka

Panu Honoskovi je 58 a onemocněním nervů a svalů trpí už od narození. Postupně se mu zhoršuje pohyblivost rukou i nohou, nutně tak ke svému životu potřebuje auto, které je upravené tak, aby i on se svou nemocí mohl normálně žít.

Miloš HONOSEK, postižený

Ty lidi se nedostanou sami prostě, že jo, znemožní jim to třeba nějaký zaměstnání, znemožní jim to, já nevím, i vůbec prostě sociální život.

Michaela SLÁMOVÁ, redaktorka

Ti, kteří jsou na autě úplně závislí, na něj dostávají dnes příspěvek jednou za 5 let. Od ledna to bude sice dvojnásobek, ale jen jednou za 10 let. Jenže i pro ty, kteří by na peníze měli nárok třeba už příští rok. Jenže v tom je velký problém. Hodně z nich už s příspěvkem počítá a teď nedostanou nic. Na peníze budou muset čekat ještě několik let.

Miloš HONOSEK, postižený

Auto je pro nás nutnost, na rozdíl od třeba, od zdravejch lidí.

Michal ŠIMŮNEK, předseda společnosti C-M-T

Moje nemoc je taková, že se postupně zhoršuje, tak si myslím, že do těch 10 let nebudu schopen čekat na nový příspěvek, ale budu muset shánět peníze jiným způsobem.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady osob se zdrav. postižením

Ti lidé si kupovali třeba starší auta, ojetá. Oni opravdu nemohou vydržet tak dlouho.

Michaela SLÁMOVÁ, redaktorka

Auta pro zdravotně postižené totiž musí být různě upravená a to samozřejmě stojí velké peníze. Rada postižených teď řeší, jestli taková změna vůbec může být v zákoně.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady osob se zdrav. postižením

Domníváme se, že to je retroaktivita, kterou náš ústavní systém nepřipouští.

Michaela SLÁMOVÁ, redaktorka

Aby toho ale nebylo málo, tak se zákon teď už nelíbí paradoxně ani tomu, kdo ho celý vymýšlel, tedy ministerstvu práce.

Viktorie PLÍVOVÁ, mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí

Do zákona se tato změna dostala formou poslanecké iniciativy, ministerstvo ji odmítá.

Michaela SLÁMOVÁ, redaktorka

Ministerstvo práce a sociálních věcí tak teď hledá cestu, jak vrátit vyplácení příspěvků zpátky do starých kolejí. Jestli se jim to ale podaří dřív, než začne zákon platit, není vůbec jasné.

2.12.2011, Zprávy TV Prima

Na nové auto si vozíčkáři počkají. Deset let místo pěti

Postižení, kteří měli příští rok nárok na nový vůz, musí dalších pět let počkat. Jinak nezískají dotaci.

Lukáš Kabele z Prahy je těžce tělesně postižený. Kvůli vrozené svalové atrofii se pohybuje hlavně o berlích. A neobejde se bez speciálně upraveného automobilu.

„Když jedu do práce, z práce nebo třeba k lékaři, musím si vždy zaparkovat co nejblíže vchodu. Nejsem schopný ujít delší vzdálenost, takže MHD mi nevyhovuje. Navíc jsou tam všude schody, tlačí se tam hodně lidí. Kdybych upadl, tak si sám na nohy nepomůžu,“ říká Kabele, který pracuje jako IT specialista.

Svou speciálně upravenou Mazdu si pořizoval v roce 2006. Už příští rok by tak mohl žádat o státní příspěvek na nákup nového vozu. Kvůli tomu, že vláda od ledna mění pravidla, však bude muset vydržet až do roku 2016.

Handicapovaní dosud mohli žádat o příspěvek na auto každých pět let. Stát jim přiznával maximálně sto tisíc korun. Od ledna 2012 se sice dotace zvyšuje na 200 tisíc, ale lhůta bude desetiletá.

V čem je problém? Zákon bude platit zpětně. „Bylo by logické, aby se desetiletá lhůta začala počítat pouze invalidům, kteří si auto pořídí po 1. lednu 2012,“ říká vozíčkář Michal Šimůnek z Hradce Králové. „Místo toho se do problémů dostanou i lidé, kteří mají starší auto z roku 2006 nebo 2007. Ti budou muset s žádostí o dotaci vydržet až na roky 2016 nebo 2017. Přitom auta pro handicapované se kvůli zvláštním úpravám opotřebovávají rychleji než běžné vozy,“ vysvětluje Šimůnek, který si Škodu Roomster se speciálními úpravami pořídil v roce 2008. Bude mu tak muset vydržet až do roku 2018.

Takových lidí může být několik tisíc. Celkem žije v Česku 33 tisíc vozíčkářů, každý rok požádá o dotaci na auto asi pět tisíc z nich.

Popsaná změna zákona se nelíbí ani předsedovi Národní rady osob se zdravotním postižením Václavu Krásovi. „Nevadí, že se bude příspěvek, navíc vyšší, vyplácet jednou za deset let. Vadí nám právě ta retroaktivita. Naši právníci budou nyní analyzovat, jestli to není protiústavní,“ říká Krása. Podle něj postiženým jedno auto na deset let vydrží, pokud s ním jezdí rozumně.

Jenže to může být dost individuální – záleží, o jaký vůz jde a jak často je používaný. „Mám vypozorované, že mi auto vydrží v dobrém stavu tak 7,5 roku. Pak se začnou objevovat problémy. Já ale potřebuji mít auto maximálně spolehlivé. Když zůstanu viset někde na dálnici, tak si sám nevyndám ani výstražný trojúhelník. To už pak jde i o život,“ říká handicapovaný Lukáš Kábele.

Problém si uvědomuje i ministerstvo práce. „Do zákona se retroaktivita dostala jako poslanecký pozměňovací návrh, a to i přes odpor ministerstva. Hledáme cestu, jak tuto situaci v rámci zákona řešit,“ uvedla mluvčí ministerstva práce Viktorie Plívová.

 5.12.2011, Hospodářské noviny

34B skenování000441

Návrh novely

Označeno v Ze života Společnosti