Ministerstvo dopravy schválilo od 1. července 2022 novou slevu pro cestující, kteří pobírají invalidní důchod pro invaliditu 3. stupně nebo pro osoby, které jsou uznány jako invalidní ve 3. stupni, ale z různých důvodů nepobírají invalidní důchod. Sleva je ve výši 50 % z obyčejného jízdného. Nárok na slevu lze uplatnit na základě „Potvrzení pro slevu na jízdném pro uživatele invalidního důchodu 3. stupně“. Tento dokument s potřebným QR kódem budou moci občané, kteří neuplatňují slevu na základě průkazu ZTP nebo ZTP/P, získat:
- elektronicky v rámci eportálu České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ),
- fyzicky na Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ), Pražské správě sociálního zabezpečení (PSSZ)nebo Městské správě sociálního zabezpečení v Brně (MSSZ Brno).
Nárok na slevu na jízdném se bude prokazovat ukázáním QR kódu a předložením průkazu totožnosti. Potřebný QR může být:
- v papírové formě,
- v elektronické formě v podobě dokumentu PDF,
- v elektronické formě uložené v mobilní aplikaci OneTicket (do této aplikace lze kód získaný od ČSSZ jednoduše načíst a při všech cestách jednoduše ukázat).
Samotná kontrola ve vozidlech veřejné dopravy bude prováděna standardními odbavovacími zařízeními nebo nově vytvořenou mobilní aplikací CheckTicket – kontrola dokladů, která bude pro mobilní telefony k dispozici volně ke stažení.
„Informace o zavedení nové slevy jsme v předstihu předali všem dopravním svazům. Cenový výměr MF představuje určitou podobu obecně závazného právního předpisu. Nárok na slevu proto lze uplatnit ve všech vlacích a autobusech veřejné linkové dopravy (s výjimkou městské dopravy), a to bez ohledu, zda jde o objednávanou nebo komerční dopravu. Na internetových stránkách CENDIS i ČSSZ jsou uvedeny informace pro cestující týkající se slev pro osoby invalidní ve 3. stupni. Informační pomoc při nesnázích spojených s prokazováním slevy, případně s dalšími otázkami, podle těchto informací poskytují pracovníci „Oddělení zákaznické podpory“ státního podniku CENDIS, které je možné kontaktovat na e-mailu info@oneticket.cz nebo na telefonu +420 222 266 755. Tato služba je k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu,“ informovalo ministerstvo dopravy.
Pokud se vám stane, že dopravce vám nebude chtít uznat slevu na jízdném, zkuste okamžitě volat příslušnou linku CENDIS, případně si vyžádejte číslo vlaku nebo autobusového spoje, jméno řidiče nebo průvodčího a podejte stížnost na příslušnou dopravní společnost, případně emailem na CENDIS.
„Jsem rád, že se nám společnými silami daří plnit další důležitý slib. Tento krok pomůže řádově desítkám tisíc lidí. Zároveň celý systém děláme tak, aby byl pro všechny uživatelsky co nejpřívětivější. Je to další pomoc státu, kde jsme přinesli komplexní a moderní řešení. Kus práce odvedla v rekordním čase ČSSZ. Děláme prostě konečně to, co tu dlouho nešlo,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).„Digitalizaci služeb, které jako úřad poskytujeme, považuji za jednu z klíčových priorit ČSSZ. Naším cílem je umožnit klientům díky ePortálu ČSSZ využívat moderní technologie naplno a netrávit čas docházením na úřad osobně,“ doplňuje František Boháček, ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení.