Soužití se ŠKODOU CITIGO

Po asi měsíčním soužití se Škodou Citigo 1,0 MPI 44 kW Active Plus s třídveřovou karoserií jsem se s Vámi rozhodl podělit o zkušenosti z pohledu uživatelské přívětivosti ke zdravotně znevýhodněným uživatelům.

Nastupujeme. Díky třídveřové koncepci máme k dispozici opravdu velký nástupní prostor. Usedneme na pohodlná a dle mého názoru přiměřeně tuhá sedadla. Díky možnosti výškového nastavení si svou polohu nalezne každý. Vzhledem k vnějším rozměrům je překvapivé, kolik máte uvnitř místa. V kategorii mini aut jsem se zatím nesetkal s větším prostorem, který svými rozměry na předních sedadlech poráží i o třídu větší Fabii. Dokonce si při zadní poloze předního sedadla pohodlně natáhnu nohy. Při mém vzrůstu 193cm nevídané. Řidičovo pravé koleno neobtěžuje žádný středový panel, ani jiné otravné výčnělky.

Řídíme. Polohu volantu můžeme nastavit pouze výškově, což plně postačuje. Chod pedálů je hladký a ovládací síly přiměřené. Krátká řadicí páka umožňuje bezproblémové řazení. Je třeba citlivě manipulovat se spojkou, jinak má dvouhmotový setrvačník plné „pružiny“ práce. V pravém dolním rohu přístrojového panelu je „rádce“ zařazení převodového stupně. Vřele ho doporučuji ignorovat a spolehnout se na zkušenosti a zdravý rozum. Neustále Vám ve jménu ekologie a ekonomie provozu našeptává zařazení nejlépe 5. stupně. Nevím, ale do kopce v 50km rychlosti mi to přijde brutální. Pokud se nechcete trápit s manuálem, lze objednat robotizovanou variantu. Ostatní ovládací prvky jsou v dobrém dosahu. Osobně mě trošku trápilo nastavení teploty. S mojí šikovnou rukou jsem dost často zavadil o páčku stěračů, které zlomyslně přejeli po suchém skle. Pokud nám nestačí režim denního svícení, tak otočení ovladačem do polohy zapnuto není problém. Horší to je s mlhovkami, které se zapínají povytažením téhož ovladače. Vzhledem k ovládací síle mi to činí potíže. Řešení je snadné. Pomáhám si poutkem ze samolepící pásky, čímž zlepším možnost úchopu.

Nakládáme. Zavazadlový prostor postrádající čalounění podběhů je velmi skladný a praktický. Není problém do něj vměstnat týdenní nákup pro čtyřčlennou rodinu. Na drobnosti a tašky lze použít závěsné háčky. Kufr lze zavřít čistou rukou za vnitřní madlo. Jenom je třeba plato ručně sklopit, jinak brání výhledu dozadu. Ani to však není tragédie. Vystupovat a otvírat kufr znovu nemusíte. Stačí do plata strčit dozadu nataženou rukou a je po problému. Ač se to nezdá, tak kufr pojme i krabici s rotační sekačkou, strunovou sekačkou, pár pytli zahradního substrátu a spoustou dalších, pro chataře důležitých věcí. Jenom je třeba sklopit zadní opěradlo.

Jedeme. Jízda je intuitivní a pohodlná. Všechny ovládací prvky jsou tam, kde je očekáváte. Žádné drncání, vrzání a hlavně neskutečný klid provázející jízdu všemi rychlostmi. Jízdní stabilita a držení stopy je příkladná. Projev tříválcového motoru je kultivovaný. Charakteristický zvuk tříválce pronikne do kabiny až ve vysokých otáčkách, které při běžných rychlostech v rámci předpisů často ani nevyužijeme. Dosažená průměrná spotřeba 4,5 l Naturalu 95 na 100 km je velmi příjemná. S Vaším pumpařem si asi moc často nepopovídáte…

Pokud na Citigo nahlížíte jako na auto pro dva, tak není co řešit. Získáte v něm univerzálního prostorného společníka na cesty po městě i mimo něj. Místa jak ve velkém autě, skoro žádné potíže s parkováním a na letní dovolenou do Chorvatska nebo slunné Itálie Vás bez problému dopraví i s patřičnou bagáží, aniž byste byli brzdou provozu.

Lubomír Můr

obrázek 01 obrázek 02

Označeno v Pomůcky