Jak je to s nárokem na sanitku od pojišťovny, když pravidelně pobírám příspěvek na mobilitu? Mám nárok, nebo ne? Moje lékařka říká, že mi ji napsat nemůže.
Odpověď: Pro nárok na sanitní přepravu hrazenou zdravotní pojišťovnou není příspěvek na mobilitu vůbec směrodatný, ačkoliv lékaři tvrdí často opak. O nároku na sanitku rozhoduje pouze a jen obvodní (ošetřující) lékař na základě aktuálního zdravotního stavu pacienta, jeho pohybových schopností, diagnózy, vzdálenosti nejbližšího odborného pracoviště a dalších okolností. Mezi ty ovšem nepatří příspěvek na mobilitu.
Váš obvodní lékař, u něhož jste registrovaní, musí zodpovědně zhodnotit, zda jste schopni jet veřejnou dopravou nebo by vám hrozila újma na zdraví. Pokud vám lékař příkaz ke zdravotnímu transportu vyplní, znamená to pro zdravotní pojišťovnu, že máte podle zdravotního stavu nárok.
Doporučuji vám tedy navštívit vašeho obvodního lékaře znovu, vysvětlit situaci a požádat o vypsání příkazu. Pokud odmítne, znamená to, že jste schopni cestovat veřejnou hromadnou dopravou bez hrozící újmy na zdraví. Formulář má praktik u sebe v ordinaci. Kdyby vám nechtěl vyhovět, zkuste se se stejnou žádostí obrátit ještě třeba na vašeho ošetřujícího lékaře odborného. Pro zdravotní pojišťovnu není důležité, který odborník ho vypíše, jako samotné vypsání. Tím je potvrzen nárok ze zdravotní indikace.
Mgr. Michal Šimůnek